FIFA 14 Retro – najlepsza gry sportowa na premierę konsoli?

Przetłumaczono z www.operationsports.com

Jak wielu z was, spędziłem dobrą większość globalnej pandemii oglądałem Netflixa, nadrabiałem zaległości w grach wideo i sprzątałem mój dom. To właśnie podczas jednej z tych sesji organizacyjnych natknąłem się na stary dysk z grą FIFA 14 na konsolę Xbox One. Gdy tak siedziałem i myślałem o FIFA 14, nie mogłem zapomnieć o ekscytacji towarzyszącej premierze Xbox One i PS4, podobnej do tej, którą wielu z nas przeżywało przy okazji premiery PS5/Xbox Series X. Gdy oprzytomniałem, a raczej jedno z moich dzieci zaczęło wykrzykiwać moje imię, zacząłem zastanawiać się nad tym, co sprawiło, że FIFA 14 na Xbox One/PS4 była tak wspaniałym tytułem?

Grafika
Przede wszystkim, skok graficzny z Xbox 360/PS3 na Xbox One/PS4 był ogromny. Jak widać na powyższym screenie, główną różnicą wizualną była poprawiona przejrzystość i bardziej dopracowana paleta kolorów. Modele graczy w dużej mierze wyglądały tak samo, ale wizualizacje tłumu otrzymały trochę miłości dzięki renderowaniu 3-D. W ruchu i podczas cutscenek byłem pod największym wrażeniem. Ruch graczy był bardziej płynny dzięki wprowadzeniu “True Motion” przez EA.

EA co roku rzuca w nas marketingowe frazesy, ale ruch w next-genowej FIFA 14 był znacznie ulepszony, a moim zdaniem lepszy niż w FIFA 21. Gracze mieli lepsze poczucie wagi, ponieważ EA nie poświęciła jeszcze w pełni bezwładności i fizyki na rzecz responsywności. Frame rate’y poprawiły się od czasów Xbox 360/PS3, więc cutscenki naturalnie poprawiły się wraz z nimi. Wprowadzenie silnika Ignite, który nie był dostępny na konsolach poprzedniej generacji, naprawdę pomogło w animacjach, zwłaszcza tych, które wykorzystywały fizykę podczas zderzeń zawodników.

Choć FIFA porzuciła silnik Ignite po premierze gry FIFA 16 na rzecz Frostbite, to usprawnienia wprowadzone przez Ignite były dla FIFA przełomowe. Dzięki zwiększonej mocy EA wykorzystało ten fakt, skracając czas ładowania i po raz pierwszy eliminując cutscenki z wrzutek i zmian.

Rozgrywka
Silnik Ignite nie tylko poprawił grafikę, ale także wprowadził lepszą sztuczną inteligencję. Będąc w stanie “obsłużyć cztery razy więcej obliczeń na sekundę”, rozgrywka została zauważalnie ulepszona na konsolach nowej generacji. Na początek silnik fizyki pomógł stworzyć lepsze animacje kontaktu i wyprodukował jedne z najlepszych fizyk piłki w serii.

Custom Team Tactics (CTT), które były w dużej mierze zepsute na PS3/Xbox 360, faktycznie funkcjonowały, co doprowadziło do bardziej zróżnicowanej rozgrywki, ponieważ stworzono taktyki drużynowe dla niemal każdego klubu z głównych lig europejskich. “Elite Technique” pomogło zaprezentować dodane animacje, ponieważ wprowadzono takie rzeczy jak “możliwość rzucania się do walki z powietrza z wieloma graczami” – wraz z mnóstwem nowych animacji strzelania.

Wspomniałem wcześniej krótko o “obliczeniach 4X”, ale to naprawdę wzbogaciło grę o lepsze biegi poza piłką, dodaną inteligencję w obronie i wiele więcej. Wreszcie, jeśli chodzi o rozgrywkę, “Precision Movement” naprawdę pomógł wyeliminować niektóre “ślizgające się” animacje piłkarzy. Patrząc na niektóre z moich starych filmów z gry FIFA 14, widzę różnicę w sposobie poruszania się zawodników.

Oprawa wizualna
Przede wszystkim, skok graficzny z Xbox 360/PS3 na Xbox One/PS4 był ogromny. Jak widać na powyższym screenie, główną różnicą wizualną była poprawiona przejrzystość i bardziej dopracowana paleta kolorów. Modele graczy w dużej mierze wyglądały tak samo, ale wizualizacje tłumu otrzymały trochę miłości dzięki renderowaniu 3-D. W ruchu i podczas cutscenek byłem pod największym wrażeniem. Ruch graczy był bardziej płynny dzięki wprowadzeniu “True Motion” przez EA.

Na końcu, ale na pewno nie najmniej ważne, FIFA 14 next gen dawała fun z rozrgrywki Podekscytowanie związane z nową konsolą jest nie do przecenienia, ale dzięki ulepszonej grafice i lepszej sztucznej inteligencji gra dawała mnóstwo frajdy. Równowaga między zabawą a realizmem była niemal idealna, a dzięki temu, że Ultimate Team dopiero raczkuje, można było odnieść wrażenie, że EA Canada naprawdę poświęciła się tworzeniu świetnego tytułu piłkarskiego. Choć można twierdzić, że FIFA stawała się coraz gorsza od 2014/15 roku do teraz, nie da się ukryć, że FIFA 14 była naprawdę tytułem na miarę nowej generacji.