To pierwsza edycja z cyklu “EA SPORTS FC”. Wcale nie jesteście w błędzie – ten tytuł nie kryje pod sobą nic innego niż klasyczną “FIFĘ”, którą wszyscy bardzo dobrze znamy. Oczywiście, wiele elementów sprytnie ubrano w nowy, zielony “kożuszek”, aby wyglądało na względnie świeże i nowe. Jednakże co nie wyszło producentom? Co zmieniło się w tym roku?
EA SPORTS FC 24 miało swoją światową premierę 29 września 2023 roku. Nieco ponad tydzień od publikacji naszej recenzji. Gracze mogli już budować swoje składy i rywalizować od 22 września, pod warunkiem, że mieli wykupiony pre-order w wersji Ultimate. Tydzień testowania gry za mną, więc chciałbym podzielić się moimi wrażeniami. Czy to dalej odgrzewany kotlet?
Witaj w klubie!
“Witaj w klubie” – tak brzmi hasło powitalne przy uruchomieniu gry. Podobne hasła były również powtarzane jeszcze miesiące przed premierą. Nowe hasło kojarzy mi się przede wszystkim z wielkim re-brandingiem, jakiego dokonało EA SPORTS. W zasadzie, to przeprowadzono go wzorowo pod kątem graficznym i marketingowym. Nowa gra wygląda bardzo świeżo jeśli chodzi o jej prezencję czy nowe menu, a jeśli chodzi o licencje względem poprzednich edycji “FIFA” – nic nie ubyło.
Tryby gry
EA SPORTS FC 24 daje nam szeroką możliwość wyboru jeśli chodzi o to, w co my właściwie chcemy grać. Jest wiele trybów, a każdy znajdzie z pewnością coś dla siebie.
- Szybki mecz – najprostszy tryb rozgrywania spotkań off-line. Nada się idealnie do luźnej, rekreacyjnej, szybkiej gry, ale i do starcia ze znajomymi na kanapie. Nie trzeba się dużo trudzić, aby uruchomić spotkanie, czy to w swojej ulubionej lidze, czy chociażby w europejskich pucharach.
- Kariera menedżera – wciel się w swojego ulubionego menedżera i poprowadź wymarzony zespół dobierając odpowiednie koncepcje taktyczne, zatrudniając innych trenerów i asystentów i dobierając odpowiednią kadrę. Tryb pozwala także na stworzenie własnej postaci trenera, co ewidentnie daje szersze możliwości tym, którzy chcą podpisywać się jako trener swoim własnym nazwiskiem!
- Kariera zawodnika – zagraj dowolnym zawodnikiem i wprowadź go na szczyt jego możliwości. Możesz także utworzyć własnego zawodnika, wpisując dowolne dane, wiek, wzrost czy modelując jego twarz. Rozwijaj go za pomocą wielu opcji treningowych czy podejmuj własne, indywidualne decyzje. Spełniaj marzenia o grze w najlepszych ligach, reprezentacji czy UEFA Champions League.
- Ultimate Team – najpopularniejszy tryb w FC 24. Pozwala na budowanie własnej, wymarzonej drużyny za pomocą kart zawodników. Dosłownie co kilka dni pojawiają się w nim nowe karty, czy to w odpowiednich zadaniach, wyzwaniach a także dostępne w paczkach. Tryb idealny dla tych, którzy mają wiele czasu na grę zarówno on-line jak i off-line.
- Kluby – odpowiednik “Wirtualnych Klubów”, znanych nam przed laty w grach serii “FIFA”. W nim możesz bawić się razem ze znajomymi, tworząc swoją postać zawodnika i zapraszając ich do swojej własnej drużyny. Każdy operuje własną postacią. Razem będziecie mogli rywalizować z innymi zespołami, w których najczęściej gra kilku realnych graczy oraz boty.
- Volta Football – futbol uliczny. Można w przyjemnym klimacie pograć chociażby mecze w formacie 3 na 3, bez żadnych rzutów z outu, rożnych i innych udziwnień. Można wybrać kilka boisk i bawić się, nawet jak na brazylijskich osiedlowych boiskach.
- Sezony – rusz na podbój FC 24 swoją ulubioną drużyną. Pnij się coraz wyżej grając z coraz lepszymi graczami on-line. Istnieje także analogiczna wersja tego trybu, ale do gry 2v2 wraz ze znajomym – Sezony współpracy.
- Mecze towarzyskie on-line – idealna forma do luźnego spędzenia czasu ze znajomym, który gra “po drugiej stronie ekranu”. Można się dobrze bawić, trochę powkurzać, ale i pośmiać nawzajem z własnych błędów.
- Turnieje – możesz rozpocząć swój turniej off-line – na przykład Puchar Polski, UEFA Champions League, czy turniej o inny ważny puchar. Czeka Cię sporo spotkań!
- Naucz się grać – wiele mini gier przygotowanych specjalnie dla tych, którzy są podszkolić swoje umiejętności gry w FC 24. Dostępna jest także arena treningowa, na której możemy trenować “sam na sam” z bramkarzem, stałe fragmenty gry oraz wreszcie zagrać mecz 11 na 11.
Rozgrywka
EA SPORTS FC 24 niesie za sobą zmiany w rozgrywce względem FIFA 23. Wnosi je przede wszystkim ulepszony silnik – HypermotionV. Odpowiada on za wiele nowych animacji piłkarzy, ale i po prostu za to, jak wyglądają nasze mecze. Całość będzie oczywiście ulegać zmianom, które będą przeprowadzane w aktualizacjach, ale póki co powiem krótko – rozgrywka w nowej wersji gry jest mocno… kontrowersyjna. O co mi dokładnie chodzi?
Gra w polu
Nic innego nie będzie lepszym przykładem na pokazanie, jak wygląda rozgrywka niż zwykła gra w polu. Mam wrażenie, że wiele rzeczy piłkarze obecnie wykonują okropnie niechlujnie. Zwykłe podania, podania prostopadłe górą – to coś, co mam wrażenie znacznie poszło w dół jeśli chodzi o jakość względem FIFA 23. Piłkarze często nie są też zainteresowani piłką, choćby przy wrzutkach a i losowym podaniu górą przeciwnika. Także wiele animacji jest po prostu dziwnych i zbugowanych, a piłkarze jak przewracali się o siebie samych, tak dalej to robią. Mimo wszystko taka ogólna gra nie zmieniła się zbytnio względem FIFA 23, więc nie będziecie czuli, że jest to dość drastycznie różnego, gdy odpalicie FC 24.
Co do gry w polu, warto też napomnieć jak gra się w obronie w tej edycji. Myślę, że przynajmniej teraz, w pierwszych tygodniach gry, gra obronna po prostu nie wygląda dobrze. Grając klasowymi stoperami nawet oni często popełniają błędy, a zabranie piłki przeciwnikowi jest nieco cięższe niż rok temu.
Bramkarz
Słabe wrażenia mam też jeśli chodzi o bramkarzy. Otóż odnoszę wrażenie, iż golkiperzy w ogóle nie łapią piłek. Prawie wszystko, co leci w ich stronę piąstkują czy wybijają na rzut rożny. Jest to dziwne, bo zazwyczaj strzały te nie lecą w trudne miejsca do obrony, tym bardziej, gdy mamy pomiędzy słupkami wysokiego, postawnego bramkarza. Niestety po tygodniu gry moje odczucia w kwestii bramkarzy pozostają niezmiennie słabe.
Stałe fragmenty gry
Czy coś się w tej kwestii zmieniło względem FIFA 23? Mam wrażenie, że niewiele. Rzuty rożne, wolne czy też karne, są wykonywane przez zawodników w bliźniaczo podobny sposób do FIFA 23. Choć jednak rzuty wolne stały się chyba jeszcze większymi prezentami dla ich wykonawców, bo nawet strzelając kimś niezbyt dobrym, przy dobrym wycelowaniu mamy po prostu darmową bramkę. Konieczne jest przesunięcie się bramkarzem za pomocą prawej gałki na padzie – wiem co mówię, bo doświadczyłem takich bomb z wolnego na “własnej skórze”.
Style gry – spore urozmaicenie
EA SPORTS chce przenieść nas do jeszcze bardziej realnego świata piłki nożnej, dodając piłkarzom cechy, dzięki którym znamy ich z prawdziwych boisk. Są to “Style gry” oraz “Style gry+” – te pierwsze tyczą się praktycznie wszystkich zawodników w grze – te drugie tyczą się jedynie wybranych, najlepszych zawodników. Mogą mieć oni jeden ulepszony styl gry i przez to największą skuteczność w danym fragmencie gry. Na przykład przy ulepszonych strzałach finezyjnych, główkach. Daje to mnóstwo jeśli chodzi o poprawę precyzji strzałów czy jakość defensywną, ale oczywiście można zauważyć, że czasami niektóre style gry powodują lekkie, chwilowe bugi w grze.
Nie jest to jednak oczywiście w pełni nowość – podobne style były już na krótko w FIFA 12.
Listę oraz więcej informacji o działaniu PlayStyles znajdziecie w tym artykule: KLIK
Style biegania
Rodzaje stylów biegania w tej edycji zostały nieco zmienione. Względem FIFA 23 dodano jeszcze cztery style biegania – głównie przedłużony, kontrolowany przedłużony i głównie eksplozywny oraz kontrolowany eksplozywny. Myślę, że takie style biegania są jak najbardziej na plus i jeszcze bardziej urozmaicają nam poruszanie się zawodników. Te zmiany można odczuć poruszając się wieloma zawodnikami, a sam zauważyłem, że styl kontrolowany przedłużony jest chyba na dłuższą metę najbardziej efektywny. Szczególnie u środkowych napastników. Gracze z eksplozywnymi stylami także biegają szybko, ale w dużej mierze tylko na starcie – ich bieg w późniejszej fazie nie jest tak efektywny. Idealnie ilustruje to ta grafika:
Ogólna imersja
Imersja i wciąganie się w grę są także rzeczą arcyważną przy ogrywaniu nowego tytułu. Wszelkie detale, animacje, nowe scenki są zawsze mile widziane, gdy są dobrze zrobione. Tutaj z tym “dobrze zrobione” bym mocno polemizował, bo o ile faktycznie doszło parę nowych detali i zmian jeśli chodzi o scenki – choćby w karierze, to wiele rzeczy zostało kompletnie popsutych.
Przede wszystkim scenki przedmeczowe – przydają się zawsze przy jakichś ciekawych meczach w karierze. Zostały one skrócone, a na domiar złego nie ma scenki wychodzenia na murawę. Serio. Albo ja nie wiem jak to włączyć, albo tego po prostu nie ma – no bo skoro inne scenki są, to czemu nie ma akurat tej? Brzmi i wygląda to po prostu źle.
Kolejną sprawą są mecze reprezentacjami. Niestety – tutaj tak samo, nie dość, że nie ma wychodzenia na murawę i “śpiewania” hymnu, to hymn naszego państwa puszczany jest w formie “soundtracku” podczas scenek w szatni i na trybunach. Szczerze – naprawdę jest to słabe.
Detale to też ważna rzecz. Ale to, o czym chcę powiedzieć to nawet nie detal, a podstawa licencjonowanej ligi. Tablica wyników Premier League w nowej grze od EA nawet nie jest tą oryginalną, którą znamy z TV. Zabrakło nawet tak istotnego detalu, na który zwracać uwagę będą na pewno fani prowadzenia własnej kariery. Trochę słaby numer, i jak mamy nie modować gry, drogie EA?
Nowe menu
Menu przeszło gruntowną transformację względem FIFA 23. Przypomina ono bardziej selektor trybów z FIFA 07, gdzie wszystkie opcje mieliśmy ustawione pionowo po lewej stronie. Wydaje mi się, że teraz menu wygląda o wiele bardziej przejrzyście, ale i trzeba przyznać – jest po prostu ładnie i schludnie, jeśli można tak to ująć.
Niestety, w pełni nowe menu nie przekłada się w pełni na tryby gry – chociażby w karierze menedżera czy zawodnika, dalej mamy sporo kafelkowego designu tak, jak było to w poprzednich latach. W zasadzie w Ultimate Team działa to chyba najlepiej.
Ultimate Team
Najpopularniejszy tryb w EA SPORTS FC 24. Wreszcie pora wziąć go na ruszt. Ogółem mówiąc w tym trybie pojawiło się wiele ciekawych nowości, tak już poza tymi stylami biegania czy stylami gry, które są wszędzie. Jest trochę elementów, które można pochwalić, ale przede wszystkim powiem więcej o ewolucjach.
Ewolucje to kolejny dobrze zapowiadający się element Ultimate Team. Jest ich kilka rodzajów, i według ich kryteriów możemy ulepszać danych zawodników. Możemy chociażby postawić na ewolucję skrzydłowego, napastnika lub środkowego obrońcy. Ulepszenie skrzydłowego jest płatną ewolucją kosztującą 50 000 monet. Jest to świetny element gry, pod warunkiem, że EA SPORTS będzie dodawać coraz nowsze ewolucje pozwalające ulepszać jeszcze lepszych piłkarzy.
Zobacz więcej informacji o ewolucjach w UT: KLIK
Ewolucje są oczywiście świetnym pomysłem, ale nie możemy zapominać, jak skończyły chociażby słynne Momenty z FIFA 23. Dalej są one w grze FC 24, jednakże w poprzedniej edycji gry nie miały one większego sensu. Nagrody nie były aktualizowane i z czasem nie opłacało się w ogóle tego trybu uruchamiać. W tej edycji też nie zapowiada się na coś ciekawszego, choć mam nadzieję, że coś w tej kwestii ruszy.
Warto mimo wszystko docenić EA SPORTS za małe detale, takie jak wreszcie możliwość zbierania wszystkich zadań na raz. Gracze się o to upominali, a teraz jest to wreszcie możliwe. Gracze prosili także o skrócenie meczów w Squad Battles, czyli trybie meczów off-line, za które rozgrywanie też dostajemy co tydzień nagrody. Długość meczów została skrócona do 4 minut na połowę, a nie 6, jak było w poprzedniej edycji gry.
Ogółem mówiąc Ultimate Team to chyba tryb, który trzyma się dobrze pod kątem ilości plusów od graczy, bo jednak to na nim EA SPORTS buduje każdą kolejną grę “FC” a wcześniej “FIFA”.
Kariera
Powiem ogólnie o karierze, zarówno i menedżera i zawodnika. Doszło wiele zmian, które w zasadzie wydawały się być świetnymi pomysłami, a wyszło, że to raczej po prostu “bajery” do przeklikania. Chodzi mi o koncepcje taktyczne, które mamy do wyboru jako menedżer. Słynna Tiki-taka Guardioli, Gegenpressing spopularyzowany przez Juergena Kloppa czy nawet Autobus – między innymi takie nazwy widnieją przy wyborze koncepcji taktycznych. Jak one działają?
W zasadzie są to tak jak powiedziałem – trochę “bajery”. Oczywiście, jako trener główny jesteśmy odpowiedzialni za wybór tej koncepcji, a także – co jest nowością – zatrudnienie odpowiednich asystentów i trenerów dla napastników, pomocników, obrońców i bramkarzy. Najlepiej właśnie według tej wybranej przez nas koncepcji taktycznej. Możemy ją też modyfikować wedle naszych preferencji, a także ustawiać plany dla naszych piłkarzy – czy mają skupić się na taktyce czy wytrzymałości. Nie jest to coś, bez czego nie wygramy, ale mimo wszystko zmiana jest ciekawa i można się tutaj trochę pobawić.
Dobrze zrobione są także przygotowania przedmeczowe. Jako trenerzy otrzymujemy raport, jakim składem drużyna przeciwna może wyjść przeciwko nam. Mamy informacje o koncepcjach taktycznych, najważniejszych zawodnikach – to jest także ciekawy smaczek.
Tak samo można pobawić się faktycznie w trenera i wcielić się nieco w jego postać. Wreszcie możemy faktycznie stanąć przy linii i obserwować z tej pozycji co dzieje się na boisku. To ewidentny plus dla tych, którzy potrzebują takiego wcielenia się w trenera i chcą nieco więcej realizmu. Tutaj go oczywiście dostaną.
W karierze – czy to zawodnika, czy też menedżera, warto też odnotować ciekawą nowość. Chodzi o galę Ballon D’Or, czyli tak zwanej “złotej piłki”. Oczywiście nie jest to najrzetelniejsza nagroda do promowania, bo chociażby FIFA The Best czy Zawodnik Roku UEFA mają o wiele większą wagę. Jeśli chodzi jednak o popularność nagrody i samej gry, to zarówno EA SPORTS jak i France Football na tym ogromnie skorzystały. Sami zobaczcie, jak to wygląda.
Wymagania sprzętowe
KONFIGURACJA MINIMALNA:
-
- System operacyjny: Windows 10 – 64-Bit
- Procesor: Intel Core i5-6600K @ 3.50GHz or AMD Ryzen 5 1600 @ 3.2 GHZ
- Pamięć: 8 GB RAM
- Karta graficzna: NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti 4GB or AMD Radeon RX 570 4GB
- DirectX: Wersja 12
- Sieć: Szerokopasmowe połączenie internetowe
- Miejsce na dysku: 100 GB dostępnej przestrzeni
- Dodatkowe uwagi: DirectX: 12 Compatible video card or equivalent (feature level 12_0)
KONFIGURACJA ZALECANA:
-
- System operacyjny: Windows 10 – 64-Bit
- Procesor: Intel Core i7-6700 @ 3.40GHz or AMD Ryzen 7 2700X @ 3.7 GHZ
- Pamięć: 12 GB RAM
- Karta graficzna: NVIDIA GeForce GTX 1660 or AMD RX 5600 XT
- DirectX: Wersja 12
- Sieć: Szerokopasmowe połączenie internetowe
- Miejsce na dysku: 100 GB dostępnej przestrzeni
- Dodatkowe uwagi: DirectX: 12 Compatible video card or equivalent (feature level 12_0)
Podsumowanie
EA SPORTS FC 24 nie zaskakuje nas niczym kompletnie nowym. To FIFA 23 przebrana w “ciekawsze opakowanie”, z lepszą prezencją wizualną oraz kilkoma nowościami. Oczywiście, wiele rzeczy zasługuje na pochwałę, tak jak nawet trochę podrasowana kariera, ewolucje w Ultimate Team czy też style gry. Wiele jednak psuje rozgrywka oraz sama imersja, przez co suma sumarum gra może wyglądać z perspektywy wielu osób po prostu słabo. Zagrajcie sami i oceńcie, jak Wam się podoba EA SPORTS FC 24.
Wrażenia z gry w EA FC 24
Podsumowanie
Gra zasługuje na pozytywną opinię mimo wielu mankamentów.
Plusy
licencje niskie wymagania sprzętowe ewolucje w FUT style gry przerobione style biegania przyjemna dla oka oprawa graficzna świetne menu koncepcje taktyczne w karierze nowa kamera za plecami trenera w karierze gala Ballon D'Or w karierzeMinusy
słaba rozgrywka pod niemalże każdym względem spora ilość bugów niedociągnięcia - brak oficjalnego scoreboardu Premier League brak sceny wyjścia na murawę źle wykonane scenki przedmeczowe, zerowa imersja- Rozgrywka6
- Nowe menu8
- Imersja z gry4
- Ultimate Team7.5
- Kariera menedżera8
- Kariera zawodnika7.5